Yoga

Bij Sportstudio 79 kun je naast de SGT’s ook Vinyasa yogalessen volgen. Vinyasa yoga is meditatie in beweging, kort door de bocht koppel je een beweging aan je ademheling. Het is een actieve vorm van yoga die wij op een hele toegankelijke manier neerzetten. Iedereen kan meedoen, met of zonder yoga ervaring. Wij zien onze lessen, net als de andere trainingen, toegankelijk voor elk niveau. 

Dit doen we omdat we yoga naast een hele mooie fysieke inspanning, ook zien als ontspanning voor de geest. Vandaag de dag zijn er zoveel prikkels, computer, telefoons, mensen, feestjes en nog veel meer zakken die voor onrust zorgen. Onze yoga is daarin een mogelijke oplossing om wat rust te vinden, jezelf een uur te ontspannen en dat in het centrum van Amsterdam.

Heb je nog nooit yoga geprobeerd, maar zou je dit graag eens willen doen in een veilige vriendelijke omgeving, dan zijn onze yogalessen een goed begin. 

Het yogateam

Pim Goedhart: “na een yogales kijk je anders tegen hetzelfde aan” 

Yoga is voor mij pure ontspanning, gaande weg een yogales kom ik steeds dichter bij mezelf. Ik wordt rustiger en daarmee ontstaat er ruimte om even uit te zoomen van alles wat er constant op me af komt en in te zoomen op hoe ik me voel. Vanuit daar maak je zulke relaxte keuzes, die je verder helpen om de dingen te doen die je nodige hebt. Ik ben yogadocent geworden, omdat ik het best lastig vond om te ontspannen op de yogamat, er was veel weerstand en onbegrip voor het gene wat me gevraagd werd, maar ik vond het wel reuze interessant. Yoga wordt met de les interessanter en spannender, je ontdekt steeds meer over een houding, je lichaam en over jezelf. Ik zou het iedereen aanraden, maar geef het wel wat tijd, verwacht er niet te veel van je eerste les, gaande weg valt alles vanzelf op zijn plaats.

Favo pose: “Down Dog, deze houding komt zo vaak voor in een les en is iedere keer anders”

Mireille Wortel: “kun je ademen? Dan kun je yoga :)”

Je lichaam praat 24 uur per dag met je, alleen door allerlei verschillende redenen, kun je vergeten naar je lichaam te luisteren. En dat is juist wat tijdens de yogalessen van Mireille centraal staat. Voelend en onderzoekend bewegen op je ademhaling, zo je grenzen verkennen, zowel fysiek als mentaal en van daaruit bewust verleggen. Elke les start met een meditatie waarbij de ademhaling wordt opgebouwd om van daaruit de rest van de les te bewegen. Door voelend te bewegen bouw je mindfull kracht op en verleng je je spieren passend bij de grenzen van jouw lichaam op dat moment.  De moeilijkheidsgraad ligt in deze les niet zozeer in de poses, maar eerder in de continue focus op de ademhaling, het vertragen van de beweging en zo onderzoeken wat jouw mentale en fysieke practice is op de mat.

Favo pose: “Child’s pose. Een mooie hartopener en een pose wat je altijd uitnodigt voor een intiem moment met jezelf.”

Hanna Copini: “yoga is voor iedereen, it’s fun, let’s flow”

Hanna is een yoga teacher die veel aandacht besteed aan alignment en flow op bijpassende, mooie muziek. Zij heeft een achtergrond in vinyasa yoga, ook wel poweryoga waarbij het accent ligt op actie, op yang. Spierkracht en verlenging van de spieren staat centraal. Dit betekent core-training, herhaling, werken aan focus en balans en het opbouwen van de houdingen vanaf een stevige fundering. We beginnen de les met een korte meditatie en werken dan toe naar meer (vinyasa) flow of een peak pose, zoals een diepere backbend, hand balans of een heupopener. Er is voldoende ruimte voor oefening en het trainen van zowel body als mind. De lessen zijn voor iedereen toegankelijk!

Favo pose: “Ardha Chandrasana (balans, opening, kracht, lengte en dan proberen te glimlachen:)”

Caroline van Wijk: “laat los dat je iets ‘goed’ moet kunnen, werk hard en geniet van elke stap op weg naar je doel.”  

Caroline haar stijl is “no nonsense” en energiek. Ze laat je jouw weerstand opzoeken in de houdingen en daagt je tegelijk uit respect te hebben voor jouw fysieke grenzen. Falen of iets niet kunnen bestaat niet in Caroline haar les. Zo af en toe tovert ze een glimlach op je gezicht met een klein grapje om je te herinneren dat plezier alles leuker maakt. Caroline helpt je je aandacht te richten op je ademhaling en daarmee de flow. Haar muziek helpt je daarbij. Je zult merken dat gedachten rustiger worden en je misschien wel ontspanning vindt. Een fijne onderbreking van ons nogal turbulente leven.

Favoriete yogapose: “Savasana; dit kon ik voorheen nooit, vond dat ik mijn tijd verdeed. Dan lag ik te wiebelen en naar het plafond te staren. Ik heb rust gevonden om me over te kunnen geven aan niets anders doen dan liggen en bewust zijn. Na een uitdagende flow voel ik letterlijk een warme deken van rust over me heen komen.”

Bob de Jong: “yoga is een middel, niet een doel. Vraag je dus bij alles af wat je er aan hebt in je dagelijks leven.”

Bob zijn stijl is gebalanceerd en praktisch. Zijn les is gestructureerd in vaste blokken waarbinnen telkens wordt gevarieerd. Zo heb je herkenning, wat helpt bij het naar binnen richten van je aandacht. Maar ook afwisseling om automatisme tegen te gaan. Elke les heeft een thema waar zowel fysiek als mentaal mee wordt geoefend. En dat ga je merken in je dagelijks leven. Bij iedere houding worden opties gegeven waardoor de les geschikt is voor ieder niveau. En met Bob zijn hands-on assists kom je veilig en dieper in je houdingen. Geen aspect van het lichaam wordt bovendien overgeslagen en dat geeft een voldaan gevoel aan het eind van je les. Gaandeweg ontwikkel je meer focus en scherpere aandacht. Een les is geslaagd bij een glimlach en minstens één ervaring die je verder helpt.

Favoriete yogapose: “Mountain Pose (Samasthiti). Op het eerste gezicht lijkt dit een simpele houding en voor sommige zelf een ‘momentje rust’. Het tegendeel is waar: het is een hele krachtige houding waarin het gehele lichaam wordt geactiveerd en de basis wordt gelegd voor elke andere houding. Als je Samashtiti goed beheerst zie je dat terug in je gehele practice.”

Joanna Zychski: “neem jezelf niet te serieus en have some fun!”

Mijn eerste ervaring met yoga was niet de grote eye-opener waar sommige mensen over praten. Veel houdingen vond ik moeilijk en ik had een slechte balans. Het was mijn teacher die me enthousiasmeerde met haar authentieke en speelse benadering. Ik gaf yoga een kans en merkte snel dat ik mijn lichaam beter begon aan te voelen. Yoga hielp me een verband te vinden tussen mijn persoonlijke ontwikkelingen en de yoga oefeningen. Na de teacher training in 2016 was ik meteen verslaafd en vond ik mijn grote liefde in Ashtanga en Vinyasa yoga. Ik persoonlijk start de dag graag met meditatie en ashtanga om in te checken met mijn lichaam en geest, het helpt me dingen helder te blijven zien en fris aan de dag te beginnen. Als docent help ik je om rust te vinden, om je angsten te overwinnen en speels te bewegen, ongeacht je niveau van geest en lichaam.

Favoriete yogapose: “Headstand (Sirsasana). Een houding die bij mij veel tijd gekost heeft om te leren, maar waar alles in zit wat Yoga voor mij betekent. Vertrouwen, je eigen kracht vinden en angst loslaten.”